About me

Hi, I am Natascha Bircher, a solopreneur and HR professional, dedicated to provide you with various HR services and support you in developing your Human Resources department from the start or to the next level.

My Promise

For as long as I can think I have been passionate about driving results and exceeding expectations, going the extra mile for my clients.

My Values

My personal values have a great impact on my work.

It’s not hard to make decisions once you know what your values are.

Roy E. Disney

Excellence

I give everything – more than 100%. I perform with diligence, perseverance and focus on continuous improvement.  Delivering the best I can is in my DNA. Mediocracy is not my driver.

Reliability

When I commit there is no doubt that I will not deliver. I carefully consider whether I am capable to provide the deliverables and services asked for. Trustworthiness is a fundamental in any cooperation with me, and vice versa.

Integrity

I act according to my beliefs and principles, respectful, loyal but never duplicitous. What you see is what you get! I have an unstoppable optimism that accompanies my work.

My Career Path

A strong practical work experience in Human Resources.

I have completed a Commercial Apprenticeship which I followed with studies in Business Administration achieving a bachelor degree/Eidg. Dipl. Betriebsökonomin FH with focus on Human Resources and Banking. This set the path for my career. I have a strong practical working experience paired with a number of additional development trainings and seminars that supported my further development in Human Resources.

Prior to the company’s foundation in 2016, I gained several years of Human Resources, Project Management and Leadership experience in various international companies as well as broad interdisciplinary skills in various industries such as the textile business, executive search, consulting, banking and the oil and gas sector.

In my last position I managed and led the Human Resources and Facilities department of an international Gas pipeline project organization in Switzerland and internationally. In this role I was responsible for setting up, implementing and further developing a state of the art Human Resources department including establishing three subsidiaries in the Central European countries.

My proven expertise and competencies include but are not limited to a big spectrum of the operative and strategic Human Resources Management. This includes anything from talent attraction, recruitment of Senior Management, implementation and optimization of various HR processes and tools, management of as well as active involvement in various HR projects (e.g. development of HR Strategy, Compensation and Benefits Management, Recruitment Management, Performance Management, Employee Satisfaction, Cultural- and Team Development, Talent Development, International HR/Expatriate Management, etc.) to providing support and advice to management, line managers and employees.

References

What my clients say about my services:

Natascha Bircher war bei der Omnicom Media Group Schweiz AG und ihren Tochtergesellschaften interimistisch als HR Leiterin während mehr als zwei Jahren tätig.

Nebst verschiedener operativer Tätigkeiten und der Rekrutierungen, zeichnete sie für diverse strategische Themen und Projekte, sowohl in der Konzeption als auch in der Umsetzung, verantwortlich. Unter anderem hat sie neue Anstellungsbedingungen erstellt und eingeführt, Arbeitsverträge harmonisiert, diverse Prozesse überarbeitet (z. B. On-/Offboarding) und Richtlinien erstellt (z. B. Mentoring, Mobility, etc.), das Mitarbeiterhandbuch überarbeitet und die digitale Arbeitszeiterfassung sowie die Jahresarbeitszeit eingeführt. Weiters hat uns Frau Bircher bei der Nachfolgerekrutierung unterstützt und somit für unser Unternehmen ein kompetentes und professionelles HR Team aufgestellt.

Dank ihrem umfangreichen Fachwissen und ihrer ausgeprägten Sozialkompetenz konnte sie stets die Geschäftsleitung, die Führungskräfte, aber auch die Mitarbeitenden in den verschiedensten personellen Themenstellungen professionell beraten und unterstützen. Mit ihren analytischen und konzeptionellen Fähigkeiten, ihrer proaktiven Arbeitsweise und ihrem grossen Engagement, hat sie die zahlreichen Projekte äusserst professionell und zu unserer vollsten Zufriedenheit umgesetzt.

Sehr gerne empfehlen wir Frau Bircher weiter und werden jederzeit wieder gerne mit ihr zusammen arbeiten.

Heimo Fuchs, CFO, Omnicom Media Group Schweiz AG Heimo Fuchs, CFO, Omnicom Media Group Schweiz AG

Wir konnten während der Neuorganisation und Neubesetzung der Human Resources Abteilung von den Dienstleistung durch Frau Natascha Bircher profitieren. Sie hat neben der Sicherstellung des operativen Tagesgeschäfts auch wesentlich zu der Weiterentwicklung der gesamten Abteilung beigetragen. Mit ihrer Unterstützung konnten wir unsere HR Prozesse auf den gewünschten Qualitätsstandard bringen. Natascha Bircher überzeugte uns sowohl als HR Expertin als auch durch ihr lösungsorientiertes und angenehmes Auftreten. Wir danken Natascha Bircher herzlich für die hervorragende Dienstleistung, die sie für die LINK erbracht hat.

Benedikt Lüthi, CEO LINK Marketing Services AG Benedikt Lüthi, CEO LINK Marketing Services AG

Natascha Bircher hat uns in der Neuorganisation und Neubesetzung des Personalwesens unterstützt. In der Übergangszeit konnten wir ausserdem in verschiedenen arbeitsrechtlichen und administrativen Fragestellungen sowie für die Personalselektion auf ihre Expertise zurückgreifen. Sie verfügt über ein breites und fundiertes HR Fachwissen. Bei den Rekrutierungen zeigte Frau Bircher ein hohes Verständnis für die unterschiedlichen Anforderungen der verschiedenen Organisationseinheiten.Dadurch trug sie entscheidend zur erfolgreichen Auswahl von geeigneten Kandidaten bei. Dank ihrer kompetenten, zielgerichteten und unkomplizierten Art ist die Zusammenarbeit mir ihr sehr angenehm und effizient. Auch in Zukunft werde ich sehr gerne mit Natascha Bircher zusammen arbeiten.

Alexander Kobel, Leiter Finanzen & Personal, RVK Alexander Kobel, Leiter Finanzen & Personal, RVK

This is what my last employer said about my performance:

Designing a flawless HR system which is transparent, easy to use and fit for the purpose of a growing organisation is not easy. But that was exactly what Natascha did for us. From my very first encounter with Natascha I realized that not only did she master every legal and operational aspect of her trade, she also has empathy and understands the human side of things.

Kjetil Tungland, Former CEO of Trans Adriatic Pipeline AG Kjetil Tungland, Former CEO of Trans Adriatic Pipeline AG
Get in touch